Rasspecifikt: Abessinier

Idag hade vi äntligen tänkt ta upp lite om de där rasspecifika karaktärsdragen som jag nämnt innan, kanske några av mina kompisar också kan hitta ngt som stämmer på dem hos ngn ras. Jag kommer såklart inrikta mig på Abessiniern. Men om ni tror er ha ngn ras i er eller som vissa av er vet är en speciell ras, kolla gärna om ngt hos den rasen stämmer hos er och skriv om det!! Sånt är alltid kul att läsa.

Abessinienr då:
Jag vet ju att jag har en hel del abessinier i mig då min mamma var renrasig och att min färg endast finns hos den rasen. Fast jag är ju en äkta gatukorsning, och det är ju så speciellt att man ser lite annorlunda ut då.


Såhär ser ju jag ut!!

Tar lite utseende mässigt också när jag ändå skriver: För abessinier bilder gå in här!
Till skillnad från en äkta så har jag en del vitt här och var som ni ser, min präst fläck under hakan, på baktassarna och på magen. Mitt mörkare så kallade halsband som ni ser har jag faktiskt inte sett ngn aby som har det är Puma speciall. På mitt huvud så har jag 2 svarta streck över ögonen, egentligen ska de bilda ett M men jag har bara de strecken(Matte tycker de är urgulliga). Sen har jag lite ränder på benen och prickar på magen (Matte misstänker en tabby-pappa i bakgrunden). Det räcker om utseendet, för jag vet ju att jag är snygg så det så.

Temperament:
Såhär står det om abessiniern: (Jag kommer skriva i fet stil efter hur det stämmer på mig.)

De är mycket pigga och nyfikna och de vill alltid vara med när det händer något. De följer gärna med husse eller matte för att se vad som kan vara på gång, oavsett om det är ute eller inne. Räkna med att du ofta kommer att ha sällskap. Absolut sant, men ibland vågar jag inte gå med hela vägen ute men Matte har ofta sällskap ut till postlådan iallafall. Första gångerna jag var ute följde jag strikt efter Matte mellan husen, men snart blev jag nyfiken på större områden.

Men abessiniern är bra på att aktivera sig själva också. De har en utpräglad jaktinstinkt och älskar att jaga, allt från bollar inomhus till fjärilar och andra smådjur utomhus. Rätt igen, Ghusse har sett hur jag lyckats kasta mig ut genom ett öppet fönster och tagit en fågel i flykten, om inte det är bra jakt så vet jag inte vad som är. Älskar att leka men helst ska det ha svans så jag kan ta det i munnen och gå iväg med det. Fjädervippor och pälsmöss är bäst, men även nötter och godispapper är kul. Matte säger att jag är hyperaktiv katt ibland, vad nu det betyder.

De är mycket sällskapliga. Om du sitter vid köksbordet för att läsa en tidning kan du räkna med att ha en kärleksbuffande katt som sällskap. Vid köksbordet går jag faktiskt inte upp men när matte sitter vid datorn så händer det som ni vet att jag kan komma och storkela och dregla m.m.

Eftersom de är väldigt aktiva är de dessutom mycket matglada. Med glupsk aptit äter de det mesta som bjuds. Om man inte ser upp kan de roffa åt sig mat som är upplagd till husse eller matte. Nja, ok om det gäller mitt torrfoder men annars är jag väldigt kräsen och skeptisk till annan mat. Äter nästan ingen sort av våtfoder längre så matte börjar få lite problem med det. Gmatte skämtar ibland om att jag inte har några tänder, men mitt torrfoder kan jag tugga det är bara allt annat som måste mosas eller vara i minimala bitar om jag ska äta det.

Abessiniern anses vara läraktiga, speciellt om de själva har nytta av det. Att kunna öppna dörrar eller höra när matte öppnar kylskåpet hör till de enklaste saker i världen. Javisst, men vem kan inte det!! Jag öppnar dörren in själv genom att hänga på handtaget, superenkelt. Om någon tar i handtaget på mitt torrfoder skåp så är jag där på två röda sekunder, även om ngn står och skär ngt så kommer jag trots att jag inte vill smaka.

Det är lätt att lära dem att komma på kommandorop. Nej, jag är som alla andra katter, alltså vill jag inte lyssna så gör jag det inte och kommer inte om jag har roligare saker för mig. Ibland brukar matte ta till att skramla med mitt torrfoder, men inte ens det lyssnar jag på om jag inte vill.

En del av dem lär sig apportera. Sant, som jag sa så föredrar jag leksaker som man kan bära för då kan jag ta tillbaks dem till matte när hon slänger dem så får hon slänga dem åt mig igen. Jättekul lek det där!!

De har också lätt att lära sig att gå i koppel.Kanske därför att de så gärna vill upptäcka vad som finns ute i världen. Sådär, jag kan faktiskt gå i koppel men är ju van att gå fritt så är inte så jätteglad i det men måste man så måste man.

Abessiniern är trots sin nyfikenhet och upptäckarlust ingen fara för dina blomkrukor o dyligt då den är en smidig katt. Sant, jag har aldrig vält ner ngt vad Ghusse än säger. Inte hos Matte iallafall, inne har det hänt en enda gång och det var för att jag blev skrämd så det så"stampar m tassen".

I Royal Canins katt och hund kalender står även detta om Abessiniern: Den har en stark och självständig personlighet, men är samtidigt social och tillgiven. Den vänliga och kärleksfulla rasen kräver stor uppmärksamhet, hatar ensamhet och är en "enmanskatt" Detta passar perfekt på mig, Matte säger att jag verkligen är bestämd i vad jag vill och inte vill och är snabb att säga ifrån när det inte passar mig. Men jag är ju också otroligt kelsjuk,(så jag dreglar ibland) älskar Matte mest av alla men kan även ligga i Gmattes knä ibland. Blir jag lämnad ensam kan jag ibland tjura ett tag när matte väl kommer hem.

Abessiniern är pratsam men har en lågmäld röst. Absolut, jag brukar svara Matte ibland med min fina stämma. Men när jag ska få mina torrisar då är jag allt annat än lågmäld för då hörs det vad som är på gång.

 

Det finns dock ett talesätt om Abessiniern:"har man en Aby har man tassavtryck i taket!" och även att vi behöver mkt motion och följaktligen gott om utrymme. ja, matte påstår ju att jag är en högenergi katt så vadå??


Puma-bus ute i trädgården med ett stort plast skynke Ghusse haft till ngt.

Sådär då var det inlägget klart, det längsta vi gjort är det säkert. Hoppas ni gillar att läsa det(jag vet en som jag bestämt tror kommer gilla det)

Tass,Tass//Puma, stolt vägkorsning med abessinier påbrå


Jamentarer
Postat av: Kattson

Oj, det var mycket att läsa. Tycker du ser jättefin ut med din speciella päls.

2012-01-14 @ 12:07:37
URL: http://www.kattsidor.blogspot.com
Postat av: Puma

Kattson: Jo, det blev ett rejält långt inlägg. Men jag hoppas det är spännande nog för er alla att läsa igenom.

2012-01-14 @ 12:47:28
URL: http://rosbladhskattfotosida.blogg.se/
Postat av: Nettan

För ett antal år sen hade jag en Somali, Skorpan, (syskonras till abyn). Alla mina Birmor till trots så var han den coolaste katten jag har haft. Men ovanligt lugn för att vara Somali. Och ÄLSKADE uppmärksamhet, att stå i centrum, så han var en fröjd att ha med på utställning :)

Tänkte på det du skrev om att dregla, Skorpan gjorde inte det men jag var ofta och hälsade på hos hans uppfödare och flera av hennes Somalikatter gjorde det, lite rastypiskt kanske ? :)

2012-01-14 @ 13:26:37
URL: http://www.wanjeenas.se
Postat av: Kjelle Bus

Jättekul att läsa rasbeskrivningen på Abessinier och vad som stämde på dig och inte Puma :)

Min matte tyckte det var en kul idé och pratar om att lägga in något sådant på min blogg oxå , hoppas det är OK med dig ?!

2012-01-14 @ 13:52:37
URL: http://kjellebus.blogspot.com
Postat av: Puma

Nettan: ja, det kan ju faktiskt vara så att det där dreglandet är ngt rastypiskt. Jag gör ju det när Matte kelar med mig, men även Sixten dreglade men då när han var rädd.



Kjelle: Absolut, det kan ni göra. Du är väl en birma? Så det blir säkert annorlunda från mig, men kommer bli så kul att läsa lite om hur du och din ras är.

2012-01-14 @ 14:41:15
URL: http://rosbladhskattfotosida.blogg.se/
Postat av: Rebellen

Åhh va skojsigt det var att läsa kompis! Det mesta stämmer in på mig som om det vore mamma som skrivit om mig fniss. Men säg inte det till nån ;) vill ju fortsätta vara unik och sådära.. Tänka sig efter flera år så får jag äntligen känna att jag är okej. Har aldrig tidigare hittat nån som varit lik mig på något sätt, jag har flyttat runt och ingen har sett mig som den jag är förrän jag kom till mamma. Utan henne hade jag bara varit en avlivad odåga. Mamma tycker om mig som jag är och säger att hon lär sig nya saker varje dag och kollar mig Vilda.. Vad hon nu menar med det fnissar högt. Tack för att ni tog upp oss i ett inlägg, det betyder massa mycket kompis! Nosbuff och Mjölkisar

2012-01-14 @ 14:53:26
URL: http://skyggisfamiljen.blogspot.com/
Postat av: Alice

Jamarroligt att läsa om din ras! Här är vi fyra sk "huskatter" av okänt ursprung, men både jag och min kompis Wilma dreglar när vi gosar. Ju gosigare ju mer dreggel...

nosbuffar

2012-01-14 @ 15:07:19
Postat av: Dui och Deco

Vad kul att läsa. Du är så stilig.Nosbuff

2012-01-15 @ 10:08:12
URL: http://duideco.blogspot.com
Postat av: Frasse

Hade jag inte redan vetat det så hade de stått klart för mig när jag läste raden "De är mycket pigga och nyfikna och de vill alltid vara med när det händer något." Att jag INTE är abessinier alltså! :D Fast min lite slappare livsinställning har kanske lite med åldern att göra också :-)

Jamarintressant läsning, måste kolla vad det står om huskatter!

Tassklappar

2012-01-15 @ 16:02:40
URL: http://gunillaofrasse.allas.se/
Postat av: Maurice & Kajsa

Vi tycker att du är oerhört fin - framför allt gillar vi dina vita fläckar och den fina färgen! Vi är INTE släkt med några abys inte. Huj. Visst kan vi härja loss här, men inte så länge och vi gillar att slöa, äta och tänker INTE sätta tassavtryck i taket *fniss. Det finns nog inte så mycket "äkta" hos oss - utom "äkta vägkorsning" *fniss. Möjligen kan man tänka sig lite tax hos Kajsa. Hon har korta ben...

:) nosgos å torsdagsgottisar

Maurice & Kajsa

2012-01-20 @ 00:26:58
URL: http://lillieslya.blogspot.com/

Jama till oss här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Tassavtryck:

Trackback
RSS 2.0