Sixten 11 år

Bättre sent än aldrig som man säger. Grattis till Sixten som fyllde 11 år den 28 februari.
Gammelmatte hade köpt hem tonfisk i burk åt dig för att du skulle få ngt extra smaskigt i dig på din dag.
Men du kom ju inte hem förrän kl 18 på kvällen, och du luktade illa då.

Som några av er hört så har Sixten den senaste tiden börjat stanna borta hela dagarna för att bara komma hem ibland på kvällarna och äta. Matte tror att han antagligen ligger och sover på någon dyna vid en sommarstuga. Hon säger att han luktar unket när han kommer hem. Vad betyder det egentligen? Det luktar iallafall inte särskilt gott, Sixten brukar lukta godare speciellt när han varit ute mkt på sommaren och luftat pälsen.

Nu är det så att Matte oroar sig lite för varför Sixten börjat bete sig så här. Han har aldrig varit en katt som är borta hela dagarna så här och absolut inte på vintern då han helst sover inne i sängen.
Har ni något tips?
Kan det vara så att han mår dåligt och drar sig undan för det, eller är det jag, Puma, som fått honom att börja med detta för att jag kan ju vara lite påstridig ibland. Vi tänkte vi skulle fråga alla er bloggkompisar om ni stött på ett sånt här beteende hos ngn katt eller om ni kanske bar har en teori om vad det kan vara.

Matte är ju en väldigt mammig Matte så hon vill ju helst se sina små pälsklingar en del varje dag, inte vänta på att en ska komma hem sent på kvällen, äta och gå igen som han gör nu.

Hoppas ngn kan hjälpa oss.
Tass/Puma skrivet åt Matte


Jamentarer
Postat av: Katarina och Dylan

Vet inte om det är så med alla katter men min förra katt började göra så som Sixten gör, att han var ute nästan hela tiden den sista tiden han levde. Kom in för att äta lite... som blev allt mindre efter hand och sov i min säng vilket han heller aldrig gjorde tidigare. Sen en dag kom han bara inte hem... Min granne hittade honom sedan under sin granhäck död :(

Han visade inga tecken på sjukdom blev däremot smalare... men detta var mitt i sommaren när det var som varmast. Timon blev dock bara 4.5 år... Vi misstänkte att han drabbades av HCM eller att något djur hade bitit honom.

Vet inte om du blir något klokare av detta, men katter som blir sjuka eller stressade av något har tendens att inte komma hem.

2010-03-01 @ 14:44:49
Postat av: Puma

Katarina och Dylan: Vi hoppas såklart att han mår bra och bara är lite trött på att ha mig hängande efter honom så snart han sätter en tass inne.

2010-03-01 @ 14:57:34
URL: http://rosbladhskattfotosida.blogg.se/
Postat av: Katten Sippo

Grattis Sixten... Men kan du inte stanna hemma lite oftare och lugna din stackars mamma. Husse säger att han också skulle vara nojig om jag var borta hela dagarna. Fast jag är ju innekatt förstås. buff

2010-03-01 @ 18:34:30
URL: http://www.kattensippo.com
Postat av: Dui och Deco

Grattis Sixten! Klart du måste vara hemma hos matte lite mer så hon inte blir orolig! Nosbuff

2010-03-01 @ 19:14:12
URL: http://duideco.blogspot.com
Postat av: Findus, Isak och Rasmus

Kurra för Sixten som fyllt år! Att matte blir orolig när Sixten försvinner länge sådär förstår vi. Tyvärr har vi inget uppslag till varför han gör så. Hoppas att det "bara" är att han vill ha lite lugn och ro, för då kanske man kan ordna det på något annat sätt? Kurr och burr.

2010-03-01 @ 20:02:13
URL: http://stationskatterna.blogspot.com
Postat av: Puma

Svar till alla: Nu så är det snöstorm här så Sixten har faktiskt varit inne hela kvällen. Men han har såklart varit borta till kl 17 idag ändå.

2010-03-01 @ 21:34:08
Postat av: gammelmatte Gittan i Otterbäcken

Ett fyrfaldigt Mjau för Sixten - i efterskott.

Tyvärr tror jag att Sixten kanske känner på sig att han snart ska gå över regnbågsbron. Min dotters han-katt Aragorn fyllde elva år den dag han dog förra året. Har vetten kollat upp hans njurar? O - jag är så ledsen att komma med ett sådant här uppslag, men katter håller sig gärna borta när det börjar bli dags att ge sig av till andra sidan!

Hoppas innerligt att jag har fel!

Massor av nospussar.

2010-03-01 @ 22:11:00
URL: http://www.skuggan.se
Postat av: Pajas och hans Matte

Grattis Sixten och välkommen in i medelåldern. 11 år är ingen ålder på en katt säger Matte. Själv blir jag 18 år i juni, tar inga långa promenader längre men mår jättebra. Min kullbror som bodde hemma hos Matte och mig gick över Regnbågsbron i höstas när han var drygt 17 år. Hans hjärta ville inte vara med längre så våran snälla veterinär kom hem och visade honom vägen till bron.

Matte har tidigare haft en katt som blev 14 och en som blev 15 år så hon tycker att du är bara barnet säger hon. Men hon tycker inte det är konstigt att du håller dig undan när du har en ung katt hemma som stör dig hela tiden. Ungdomar är ju JOBBIGA och är man medelålders vill man ju faktiskt få ligga i fred och njuta på bästa platsen i huset.

2010-03-03 @ 17:52:59

Jama till oss här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Tassavtryck:

Trackback
RSS 2.0