Matvraket Puma

Det här inlägget får jag, Sixten skriva för Matte tror att Puma blir sur om hon gör det.

Vi kallar alltså Puma för ett matvrak, och vem skulle inte göra det med tanke på att han äter upp varenda smula jag lämnar. Nu kan jag inte längre lämna lite mat kvar i min skål för att äta det senare, nä då rensas skålen snabbt av husets dammsugar katt.

Lyckligtvis så har Puma börjat växa upp lite nu och inser att man inte kan äta vad som helst.
Vi har ju alla våran favoritmat: För min del är det små slamsor av rått kött som Gammelmatte brukar slänga till mig ibland när hon lagar mat. Dem får jag ha ifred för Puma fattar inte att man kan äta dem, för honom måste det vara tillagat kött. Han har även blivit lite kräsen när det gäller hans favomat osten på morgnarna så nu äter han inte vilken som helst av det.

Men trots hans ökande kräsenhet till vissa måltider och mat så börjar magen puta och vågen går lite väl långt upp snart.

Puma som nu är 1,5 år gammal väger just nu 5,5 kg och har ett påbörjat bukhäng vid bakbenen.
Matte har börjat fundera på att köpa en annan sorts Royal Canin än den Active outdoor som vi har nu(har ju inte varit mkt ute nu på vintern med all snö, men nu börjar vi ta igen det), men vilken undra. Kanske den vanliga Adult eller den för Kastrerade? Det där med olika sorters foder är svårt faktiskt, sen vet man ju aldrig vad vi tycker om heller för just nu har vi börjat matvägra Mjau kattmat den duger ej, det får bli Pussi och Ica´s så länge.

Så här ser Pumas Häng ut:

Här äter vi vårt älskade torrfoder, det är höjdpunkten på dagen när vi får detta som fika vid kl 12.


Lite mer närbild på hänget, ser kanske bara ut som päls men Matte säger att något mer hänger där.


Tass till er alla och tänk på vad ni äter/ Sixten

Jamentarer
Postat av: Nea

Åh min matte hade för sig att ja också hade putmage för ett tag sen. Spelade ingen roll hur mycket ja än jamade att de bara var extra fluffig päls och inget annat.



Köttfoder skall vara bättre för de e inte lika energirikt läste matte någonstans. Men ja är som ni och älskar mina torrisar!



Hoppas ni hittar ett sätt så alla blir nöjda och Puma håller vikten!



Tass

2010-03-11 @ 15:38:33
URL: http://blogg.neathecat.se
Postat av: Siri, Blueberry och Wildberry

Hej Puma och Sixten!

Vi har lite samma problem här hemma, men vi har provat lite olika typer av foder och sen så har matte blivit ganska sträng med hur mycket vi får äta :( Men det hjälper nog att "ransonera" maten :) Vi är fortfarande lite runda och goa (mest Siri), men det är nog inget farligt. Men det ordnar nog upp sig för Puma nu när våren kommer och han kan springa runt mera i naturen! Lycka till! :)

2010-03-11 @ 17:05:02
URL: http://www.SiriOBlueberry.blogspot.com
Postat av: Findus, Isak och Rasmus

Det är lurigt det där med foder. Intressant att ni också börjat vägra Mjau. Matte har länge köpt Mjau i tetrapack, olika smaker i gelé, men nu har Isak börjat matvägra. Han slickar bara i sig gelén. Men kanske vill han bara ha variation, precis som ni. Hoppas ni hittar ett bra torrfoder. Sedan blir det säkert mer utespring när våren kommer! Kurr och burr.

2010-03-12 @ 09:31:16
URL: http://stationskatterna.blogspot.com
Postat av: Tina

Håhå ja, Puma och Golle har något gemensamt. Dammsugarkatter, jo jag tackar! Jag kör på Royals "Indoor"-foder nu, det verkar funka ganska bra. Det är stora bitar så dom äter inte så fort heller.



Sen jag började med matransoneringen har jag blivit väckt varje morgon av att katterna nafsar mig i fötterna/näsan/öronen/munnen/insidan av låren.. Så det måste vara mitt straff..

2010-03-12 @ 11:52:05
URL: http://skatternas.blogg.se/
Postat av: Karlavagnens Nisse

Snart två år och 5.5 kg, fast matte älskar mig som jag är. Å jag är inte fet, bara hög och tung...

2010-03-17 @ 20:51:50
URL: http://laosamayor-karlavagnen.blogspot.com/

Jama till oss här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Tassavtryck:

Trackback
RSS 2.0