Hårbollar och blodstårar

Matte får verkligen ingen lugn stund med oss katter, alltid händer det något.

Idag kl 4 på morgonen så fick jag, Puma, en hostattack. Matte flög upp ur sängen och hjälpte mig in i badrummet i all hast och där spydde jag upp en lång hårbolls korv. Det var riktigt jobbigt att få upp den för jag stod och hostade/harklade mig en lång stund innan jag fick upp den. Det är nog dags för Matte att borsta igenom min päls ordentligt igen så jag slipper en del. Det är första gången jag får upp en sådan hårboll och slipper det gärna i framtiden. Min mage var alltså inte riktigt i ordning idag på morgonen vid frukosten så jag ratade maten, men jag får väll komma in lite senare när gamlingarna fikar och ta mig lite då istället.

Sixten lyckades göra Matte ganska orolig för hon sov dåligt inatt efter hans entre igår kväll.
Han hade som vanligt lite gegga under ögonen, ni vet sånt där rinn som man kan få under ögonen ibland.
När Matte hjälper honom att torka bort det som hon brukar så märker hon att pappret/näsduken blir lite röd tonad. Hopn blir orolig att han fått något slag mot ögat men båda ser hela och fina ut ingen skråma syns någonstans. Matte ska nu hålla koll på Sixten de närmaste dagarna så att det inte dyker upp igen. Har ni något tips på vad det kan vara så säg gärna till!

Tass så länge/ Puma

Jamentarer
Postat av: pip och murre

hej.

ja hårbollar kan vara jobbiga!!

2010-04-23 @ 18:56:49
URL: http://www.myskatterna.blogspot.com
Postat av: Findus, Isak och Rasmus

Gegg vid ögonen känner vi igen, men inte att det kan vara rödtonat och vad det kan bero på. Så bra att matte kollar Sixten lite extra för tillfället! Det är klart att man funderar och blir orolig.



Hårbollar är det mycket av just nu. Fy, de är otrevliga att få upp. Det låter som om Puma hade samlat ihop till en rejäl baddare. Kurr och burr.

2010-04-24 @ 07:11:10
URL: http://stationskatterna.blogspot.com
Postat av: Dui och Deco

Vi kör med Hills hairball contol till hälften och annan mat till hälften och det funkar rätt bra faktiskt, bara små hårbollar ibland. Stackars dig Puma vad jobbigt.Sixten, Deco har också haft lite rött gegg vid ögat. det gick över fort. Hoppas att ditt gör det med! Nosbuff

2010-04-26 @ 19:30:05
URL: http://duideco.blogspot.com
Postat av: Kattson

Här på vårt katthem får vi ofta torka rinnande ögon på katter och det brukar vara lite brun/rött. Vi brukar koka upp lite vatten och sen hälla i lite salt (kanske 1/2 l vatten och en halv tesked salt), låta det svalna och sedan badda ögonen med. Man kan spara saltvattnet som blir över i kylskåpet och använda flera dagar. Brukar hälla upp så mycket som går åt för en baddning i en kopp eller liknande och sätta i i micron några sekunder så det inte är alldeles iskallt. Brukar gå över på några dagar.

2010-04-27 @ 21:32:53
URL: http://www.kattsidor.blogspot.com

Jama till oss här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Tassavtryck:

Trackback
RSS 2.0